Salgsbetingelser
Kjøpet er regulert av salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett.
Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven.
Avtalen
Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser) eller i eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post).
Partene
Selger (firmanavn): Atrium hagemøbler, Atrium Norge AS
Kontaktadresse: Stålveien 3, 4629 Kristiansand
E-post: post@atriumhagemobler.no
Telefonnummer: +47 951 68 135
Organisasjonsnummer: 918647813
Kjøper er den person som foretar bestillingen.
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren, i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling. Selger er heller ikke bundet av avtalen, om det har forkommet beholdningsfeil som gjør at varen likevel ikke finnes på lager.
Utsolgte varer ettersendes ikke.
Priser
Prisene som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter - samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt. Ved vanskelig fremkommelig leveringsadresser, kan der i enkelte tilfeller fremkomme et frakttillegg, noe som blir informert om på forhånd.
Vær oppmerksom på MaksFrakt ordningen, som gjør at du ved oppnådd MaksFrakt grense gis mulighet til å øke bestillingen uten at fraktkostnaden endres. I kassen får du beskjed om MaksFrakt grensen er nådd. Den er geografisk betinget.
Vi gjør også oppmerksom på at oppgitte fraktpriser i Google shopping annonser kan avvike, grunnet tekniske begrensninger.
Ordrebekreftelse
Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Om ordrebekreftelse drøyer, bør man sjekke om den kan ha lagt seg i Søppelpost-mappen, før man eventuelt kontakter selger – gjerne via e-post; til post@atriumhagemobler.no.
Det anbefales at kjøper kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøper ta kontakt med selger så snart som mulig, helst via e-post.
Betaling
Når en ordre er registrert i nettbutikken, legges den klar for pakking hos selgeren. Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.
Vi har følgende betalingsalternativer:
Kort Gjennom vårt samarbeid med Klarna kan vi tilby en sikker kortbetaling med VISA og Mastercard og andre kort som er tilknyttet disse. (Kortopplysningene blir ikke videresendt til nettbutikken.)
Faktura Gjennom vårt samarbeid med Klarna kan vi tilby betaling via faktura - med forfall innen 14 dager. For at det i slike tilfeller kan bli foretatt en kredittsjekk, må du som kunde oppgi ditt personnummer (eventuelt organisasjonsnummer). For kjøpere over 18 år.
Faktura - utsatt betaling Gjennom vårt samarbeid med Klarna kan vi tilby utsatt betaling via faktura - med forfall innen 45 dager. For at det i slike tilfeller kan bli foretatt en kredittsjekk, må du som kunde oppgi ditt personnummer (eventuelt organisasjonsnummer). For kjøpere over 18 år.
Faktura - delbetaling Gjennom vårt samarbeid med Klarna kan vi tilby delbetaling via faktura - hvor du som kunde velger og krysser av blant ulike betalingsalternativer. For at det i slike tilfeller kan bli foretatt en kredittsjekk, må du som kunde oppgi ditt personnummer (eventuelt organisasjonsnummer). For kjøpere over 18 år.
Vipps Som en rask og enkel betalingsløsning, tilbyr vi betaling med Vipps.
Direkte faktura Om du av ulike grunner ikke ønsker å handle direkte i nettbutikken, kan vi ta imot din bestilling på post@atriumhagemobler.no eller telefon - og sende deg en faktura på e-post. Når innbetalingen er registrert, legges din ordre klar for pakking.
Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved skaffeordre, kan selgeren kreve dette.
Vi tilbyr ikke å sende varer i oppkrav.
Levering
Levering av varen fra selger til kjøper skjer på den måte og til det sted som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken.
Som kunde kan man selv velge å hente varene i vår butikk i Kristiansand (uten frakt- og ekspedisjonsgebyr) eller å få varene tilsendt. Vi har egne avtaler med Posten/Bring og andre transportører – og leverer i hele Norge. Den aktuelle fraktprisen kommer frem i handlekurven. Vær oppmerksom på at om MaksFrakt grensen er nådd, kan man øke bestillingen uten at fraktbeløpet øker. MaksFrakt grensen varierer etter geografisk beliggenhet.
Vanligvis blir varene pakket og sendt innen 3 virkedager. Forsendelsestiden kan variere, avhengig av geografiske variasjoner, helligdager/fridager etc. (Utenom sesongen kan innkjøpsreiser etc. i enkelte tilfeller medføre noe økt ekspederings- og leveringstid.)
På grunn av begrenset fremkommelighet i enkelte områder grunnet øybeliggenhet, fjellområder, bomplasseringer, hyttefelt etc., kan der i enkelte tilfeller tilkomme et frakttillegg i tillegg til fraktkostnaden som framkommer på bestillingen. Dette blir vanligvis informert om før leveringen. I andre tilfeller vil varer kunne bli levert på parkeringsplass, på kai, brygge eller foran bom, selv om dette ikke er den faktiske adressen.
Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.
Ved uavhentede varer, som hos Post i Butikk etc., er det kjøpers ansvar å betale returfraktutgifter og eventuelle pålagte gebyr om varene sendes tilbake til kjøper.
Angrerett
Kjøperen kan angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at kjøperen uten grunn kan returnere varen til selgeren selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Angrerettskjema leveres sammen med varen.
Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema eller e-post), og den må inneholde opplysninger om hvordan kjøperen vil returnere varen til selgeren.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren innen rimelig tid. Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til kjøperen innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til selgerens rådighet. Selgeren kan ikke fastsette gebyrer for kjøperens bruk av angreretten, men kjøperen skal betale kostnadene for returforsendelsen.
Kjøperen kan undersøke produktet før han eller hun angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til selgeren i samme stand og mengde som den var i da kjøperen mottok den. Kjøperen bør sende varen tilbake til selgeren i originalemballasjen, hvis dette er mulig. Vi gjør oppmerksom på at tak som har vært montert på paviljong og hammock ikke kan returneres. Ved retur av møbeltrekk skal dette være brettet pent sammen og plassert i originalesken. Vi anbefaler grundig dobbeltsjekk av målene på på paviljongtekstiler og møbeltrekk før utpakning (se vår produktbeskrivelse). Vi hjelper gjerne til via e-post ved kjøp av nytt paviljongtak.
Om selger mottar returvarer i en dårligere tilstand enn den opprinnelige (f.eks med oppståtte flekker etc.), har selger rett til å kreve erstatning (fratrekk) for de oppståtte skadene, eventuelt til ikke å godkjenne returen.
Undersøkelse av varen
Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.
Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren, helst via e-post. I henhold til Forbrukerkjøpsloven, har kjøper reklamasjonsrett på varer som er kjøpt hos oss.
Dersom emballasjen ved ankomst ser ut til å være skadet, bør kunden straks gi beskjed til transportør/Posten om at skaden skal registreres. Ved slike tilfeller, vær vennlig å ta bilde av forpakningen før varen pakkes ut. Skulle det vise seg at varen er transportskadet, ser vi gjerne at dette bildet samt informasjon videreformidles til oss så fort som mulig.
Dersom det foreligger eller oppstår en feil eller mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om mangelen. Meldingen til selgeren bør helst være skriftlig, gjerne e-post.
Reklamasjon
I henhold til Forbrukerkjøpsloven, gir vi reklamasjonsrett på varer som er kjøpt hos oss. Dersom en vare har en mangel, vil vi forsøke å løse problemet på en effektiv måte, som å bytte varen, reparer den, tilby prisreduksjon – eller eventuelt kreditere varekjøpet. Ved reklamasjonstilfeller dekker vi eventuelle returkostnader. Henvendelse vedr. reklamasjon kan gjøres på e-post, legg gjerne ved bilder.
Personopplysninger
Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.
Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.
Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel på e-post eller telefon dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.